29/04/2024 - Psycho-educatie bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7316/psy...

Niet te missen, want ...
"Heel relevant! Zinvol materiaal leren kennen om in te zetten bij leerlingen (en hun ouders). Praktische vorming met mogelijkheid tot inkijken van materiaal."
"Heel aangename spreker, er is veel ruimte voor vragen, veel voorbeelden. Begga had gerust nog 1 à 2 uur langer kunnen/mogen spreken."
En de opleiding is dus op vraag van vorige deelnemers uitgebreid tot een halve dag online & een volledige dag live!

Trefwoorden
Psycho-educatie / taalontwikkelingsstoornis / ontwikkelingsdysfasie / kinderen

Inhoud
Door verbale communicatieproblemen kunnen kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)/ ontwikkelingsdysfasie (OD) zich vaak onvoldoende verstaanbaar maken en begrijpen ze vaak onvoldoende wat er gezegd wordt met gevolgen voor de communicatieve redzaamheid. De taalproblemen hebben impact op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en het gezinsfunctioneren.

TOS en OD veroorzaken heel wat onzekerheden, zowel bij de kinderen en jongeren als bij hun naaste omgeving.

Psycho-educatie voor kind en ouders is een belangrijk onderdeel van de begeleiding en behandeling van kinderen met een TOS/OD. Psycho-educatie helpt om meer inzicht te verkrijgen in de problematiek van de ‘stoornis’ maar vooral in het aanleren van vaardigheden en een positieve houding met adequaat aanpakgedrag. Een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en actieve participatie verhogen motivatie en betrokkenheid met een gunstig effect op het dagelijks functioneren.

Dag 1 (online via Zoom van 9.00 tot 12.00 uur) start met een gedeelte rond de mogelijke impact van een TOS/ OD op sociaal-emotioneel en cognitief vlak. We verdiepen ons vervolgens in de belangrijke pijlers, onderdelen en het nut van psycho-educatie bij TOS en OD, waarbij het ICF-model en empowerment een cruciale rol innemen.

Geïllustreerd met voorbeelden en een eigen casus overlopen we tijdens dag 2 (live in Gijzegem van 9.30 tot 16.30 uur) de weloverwogen therapeutische aanpak om psycho-educatie effectief in te zetten en bekijken we kritisch het beschikbaar materiaal. Vervolgens gaan we interactief en doelgericht aan de slag.

Door wie?
Begga Van De Walle

Begga Van De Walle is voorzitter van vzw CETOS (Centrum Taalontwikkelingsstoornissen). Ze werkte meer dan 40 jaar als logopedist in het CAR Overleie in Kortrijk, met jarenlange expertise in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Ze is coauteur van ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’, medeontwikkelaar van het PDOD (Protocol Diagnostiek Ontwikkelingsdysfasie) en betrokken bij verschillende projecten rond psycho-educatie bij kinderen en jongeren met ontwikkelingsdysfasie.

Voor wie?
Deze workshop is in de eerste plaats bedoeld voor logopedisten, psychologen, (ortho)pedagogen, maatschappelijk werkers en ondersteuners met voorkennis en enige ervaring in de behandeling van kinderen en/of tieners met TOS/OD. Actieve en betrokken participatie verhoogt het leereffect van deze workshop.

Over wie?
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis

Praktisch
Documentatie, koffiepauzes en broodjeslunch op 21/05 inbegrepen.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.