13/04/2021 - Online studiedag - Ook rekenzwakke kinderen komen in het middelbaar onderwijs terecht… Welke ondersteuning kan hen helpen?

Printervriendelijke versiePDF version

Inschrijven via: https://www.sig-net.be/nl/vorming/online-studiedag---ook-rekenzwakke-kin...

Inhoud
Gelukkig kunnen we de rekenbegeleiding meestal afbouwen voor het kind het einde van de lagere school bereikt. Maar jaarlijks moeten we ook enkele kinderen over de brug tussen rekenen en wiskunde gidsen. En zelfs verder begeleiden in die eerste maanden of jaren van het middelbaar. Onvermijdelijk poppen er hierbij veel vragen op.

Het begint al in die laatste trimesters van de basisschool. Waar legen we onze therapeutische accenten, wat kunnen we dispenseren, waar moeten we compenseren en welke thema’s moeten we met al onze kracht inzichtelijk doorwerken? En ook nog… welke hulpkaarten werken voor dit kind écht, mag of moet het technisch rekenen met een zakrekenmachine en misschien nog het allerbelangrijkste … hoe voelt het kind zich hier allemaal bij.

In de grote vakantie tussen lager en middelbaar werk ik met de kinderen graag enkele specifieke, inhoudelijke thema’s door. Veel hangt af van de richting die zij na het lager zullen volgen, wordt het de meer cognitief gerichte A-stroom of de praktische B-stroom.

En dan is er het eerste, soms zelfs het tweede jaar van het middelbaar. Eén van de moeilijkste aspecten is het bewaken van de smalle grens tussen therapeutische ondersteuning en bijles. Het onderscheid tussen beiden heeft te maken met de aard van onze begeleiding.

In de studiedag bekijken we dit volledige traject. De keuzes op het einde van de basisschool, de voorbereiding voor de start van het middelbaar en de begeleiding in het eerste en met een kleine uitbreiding tweede middelbaar. Daar waar we wiskundige inhouden bespreken zal dit steeds gebeuren vanuit de link met ernstige rekenproblematieken en onze therapeutische basisvaardigheden.

Door wie?
Hilde Heuninck
Logopedist