07/12/2020- Het 'draadverhaal' en leergedrag

Printervriendelijke versiePDF version

link : https://www.sig-net.be/nl/vorming/het-draadverhaal-en-leergedrag_6014.aspx

Wanneer je leergedrag herkadert vanuit kunnen en aankunnen, moeten en willen, kan je anders kijken, reageren en handelen in je klas/groep/begeleiding vanuit een emotionele ontwikkeling van een kleuter, kind of jongere.

Als kleuters , kinderen en jongeren niet reageren zoals je verwacht in vergelijking met de andere leeftijds- of klasgenoten, dan is het waardevol om te gaan kijken hoe deze kinderen of jongeren emotioneel in elkaar zitten en wat het kwetsbare plekje is. Dit vraagt weer even een andere kijk op gedrag en ontwikkeling vanuit een school, leerkrachten, ondersteuners, therapeuten en begeleiders!

Daarom gaan we op zoek naar de drie ingangen die betekenisvol zijn in de beeldvorming

en aanpak van onze kinderen en jongeren, nl. het kind zelf, de situatie en de leerkracht/begeleider. We leggen accenten om rond te werken. Het kader van de ontwarring van de ‘draad’ en de ordening ervan (Gerrit Vignero) en het werkschema worden hierbij gebruikt, alsook de prikkelverwerking (Winnie Dunn) en de functies van gedrag.

Eigen casusmateriaal kan eventueel op voorhand doorgestuurd worden.