15/10 - 12/11 Creatief communiceren met kinderen en jongeren

Printervriendelijke versiePDF version

In gesprekken met kinderen doen we nog heel vaak beroep op de verbale communicatiemogelijkheden. Toch is het voor kinderen vaak op die manier moeilijk om hun beleving, wensen en ideeën onder woorden te brengen. Sommige kinderen zijn hier dan wel weer onvoorstelbaar sterk in maar hebben we dan ook echt begrepen wat hun boodschap is?

In de voorbije tien jaar is de vormingsgeefster actief op zoek gegaan naar welke tools kunnen helpen om het begeleidingsproces van deze doelgroep te vergemakkelijken. Ze vond heel wat inspiratie in de literatuur en door gesprekken met collega’s aan te gaan die dagdagelijkse aan de slag zijn met kinderen maar ook met jongeren en volwassenen die een beperking hebben. Dit materiaal verzamelde ze en vulde ze aan met eigen technieken. Het resultaat is een rijk gevulde en gevarieerde ideeënkoffer. Elke nieuwe groep waarmee ze werkte creëerde een nieuwe kans om op zoek te gaan naar nieuwe tools.

Dit bracht haar tot het werken met tekeningen, schema’s, poppen, therapeutische spelen,… In deze praktijkopleiding komen dan ook vooral tools en technieken aan bod. De deelnemers krijgen de mogelijkheid om heel wat van deze technieken uit te proberen. De vorming wordt gestaafd met voorbeelden uit de praktijk. Dit is vooral een praktische vorming. De achtergrond van deze vorming steunt zowel op gedragstherapeutische principes, contextueel gedachtegoed en oplossingsgericht denken. Een aantal van deze technieken kunnen ook toegepast worden bij jongeren en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking, daarom kan deze vorming ook tools bieden aan wie met deze doelgroepen werkt.

Meer info: https://www.jo-in.be/vormingen/creatief-communiceren-met-kinderen-en-jon...

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.