5/12 - Interpretatie van en interventie bij alarmsignalen bij heel jonge kinderen in de kinepraktijk

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7946/int...

Inhoud
Vaak komen jonge kinderen met een vertraagde of atypische ontwikkeling bij de kinderkinesitherapeut terecht. Deze baby’s en peuters zijn soms hypotoon en hypermobiel, er zijn ook kinderen die gespannen zijn of een voorkeurshouding hebben. Hun ontwikkeling verloopt vertraagd of op een andere manier. Sommige ouders zijn zeer bezorgd, anderen vinden dat elk kind op zijn tempo mag ontwikkelen en vinden kinesitherapie overbodig. Het ene kind is heel passief, een ander kind is eerder prikkelbaar of gefrustreerd.

Hoe ga je als therapeut hierbij te werk? Vroegtijdig alarmsignalen herkennen en de ontwikkeling van het jonge kind alle kansen geven zien we als onze verantwoordelijkheid, maar dat is niet altijd makkelijk.

Tijdens deze workshop worden handvatten aangereikt om de vroege ontwikkeling van het jonge kind te beoordelen en te handelen in een ruime context.

Door wie?

Katleen Onderbeke
Werkt als zelfstandig kinesitherapeut in de groepspraktijk Kine-9000 en is lesgever in de opleiding Revalidatiewetenschappen/kinesitherapie aan de Universiteit Gent.

Voor wie?
Voor kinesitherapeuten die met jonge kinderen (0-2 jaar) werken. We bespreken zowel alarmsignalen als interventie, waardoor de vorming geschikt is in het kader van screening en behandeling.

Over wie?
Kinderen tussen 0 en 2 jaar

Praktisch
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Maximum 25 deelnemers

Accreditering via Pro-Q-Kine werd goedgekeurd

Pediatrische kinesitherapie - Cursussen, bijscholingen en symposia: 12 punten
Pro-Q-Kine - Algemeen kinesitherapeutisch: 12 punten
DV.O 214110

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.