KWIKO: meer dan zelfevaluatie

Printervriendelijke versiePDF version

KWIKO staat voor “Quickscan Kwaliteit in de Kinderopvang”. Het is een zelfevaluatie-instrument voor de kinderopvang van baby’s en peuters dat je helpt om de kwaliteit van je initiatief in de kinderopvang in kaart te brengen en te verbeteren. Het is gebaseerd op de methodiek van PROSE en is modulair inzetbaar.

Iedereen kan meedoen

Op 21 april organiseerde het Vlaams Welzijnsverbond een intervisiemoment voor leden die aan de slag gaan met KWIKO. De deelnemers werden opgesplitst in starters, die nood hebben aan basisinformatie, en in meer ervaren gebruikers. Zo kon er op ieders niveau gewerkt worden.

Eén van die starters was Julie Mas van Kinderdagverblijf De Blokkendoos uit Oudenaarde. Zij ging pas recent aan de slag als leidinggevende. “Als startende leidinggevende kreeg ik tijdens de intervisie een duidelijk zicht op wat KWIKO is en hoe we het concreet kunnen toepassen in onze voorziening. Ik kon vragen stellen en kreeg meteen ook duidelijke antwoorden.”

 

  Julie Mas (De Blokkendoos)

 

"Ik kon vragen stellen en kreeg meteen ook duidelijke antwoorden.”

Julie Mas - De Blokkendoos

 

Intussen heeft Julie voor De Blokkendoos al enkele concrete plannen op stapel. In eerste instantie wordt er een Quickscan gedaan op het niveau van de staf, zodat de belangrijkste werkpunten meteen aan het licht komen. Vervolgens worden de kinderbegeleiders betrokken. Dankzij KWIKO kan het hele team dus een rol spelen in het verbeteren van de kwaliteit. Ook de ouders kunnen vragenlijsten invullen.

KWIKO-ambassadeurs

In vzw Glorieux in Ronse gebruiken de medewerkers al enkele jaren KWIKO, maar corona zorgde daar voor een valse start. Na een eerste testcase, een bevraging bij enkele medewerkers, belandde KWIKO onder aan de stapel. En daar wil directeur Christ’l Janssens nu verandering in brengen: “De intervisie was inspirerend en enthousiasmerend. We hebben opnieuw zin om KWIKO onder het stof vandaan te halen en ermee aan de slag te gaan. Dankzij de betrokken en gemotiveerde KWIKO-ambassadeurs werd het ons duidelijk dat we met  KWIKO veel meer kunnen doen dan tevredenheidsbevragingen. Het is een instrument om op een onderbouwde en gestructureerde manier een kwaliteitsplanning op te zetten, op te volgen en bij te sturen.”

Op korte termijn zal vzw Glorieux de ouders en medewerkers bevragen. Hiervoor kan beroep gedaan worden op een ruim aanbod aan vragenlijsten van KWIKO en er kunnen ook makkelijk zelf enquêtes opgesteld worden. “En op langere termijn gaan we uitpluizen hoe we onze huidige kwaliteitsplanning kunnen integreren in KWIKO. Dat zal wat tijd vragen, maar we zijn er tijdens deze intervisie van overtuigd geraakt dat dit uiteindelijk een pak efficiënter zal zijn. Hiervoor zullen we zeker nog een volgende intervisie nodig hebben.”

 

   Christ’l Janssens (vzw Glorieux)

 

“Uiteindelijk is het een relatief goedkoop product dat ruim z’n investering terugbetaalt in je organisatie"

Christ’l Janssens - vzw Glorieux

 

Nieuwe intervisie

Volgens Barbara Devos van het team Kinderopvang van het Vlaams Welzijnsverbond heeft KWIKO dan ook heel wat voordelen. “Toch maken heel wat organisaties er nog geen of te weinig gebruik van. Zo’n nieuwe tool vraagt in het begin wel een inspanning, maar je krijgt er heel wat voor terug. Voor wie KWIKO beter wil leren kennen organiseren we op 13 oktober in de voormiddag een nieuwe intervisie in Brussel. Die zal zowel interessant zijn voor wie pas instapt als voor wie al wat verder staat, omdat we opnieuw werken met verschillende niveaus.” 

Christ’l Janssens raadt haar collega’s in de kinderopvang alvast aan om deel te nemen: “Uiteindelijk is het een relatief goedkoop product dat ruim z’n investering terugbetaalt in je organisatie. Kinderopvang is nu eenmaal een sector met zeer beperkte middelen. Elk handvat dat wordt aangereikt om de middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten, moeten we aangrijpen en KWIKO is er daar zeker één van.”