Vormingstraject autisme (5 dagen)

Printervriendelijke versiePDF version

https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/7309/vor...

Inhoud
Tijdens deze vierdaagse workshop (+1 terugkomdag) gaan we dieper in op het informatieverwerkingsmechanisme bij kinderen bij autisme. Dit doen we zowel door de theorie te bespreken als in praktijk te kijken naar het gedrag en de testresultaten van een kind.

Het doel van deze opleiding is om op een korte tijd enerzijds inzicht te krijgen in de manier van denken van deze kinderen. Anderzijds gaan we in op hoe jij als therapeut je gedrag kan afstemmen op de noden van dit kind. Op die manier zorgen we ervoor dat de verbinding met het kind ten volle gewaarborgd kan worden, zodat het behandelingstraject of de testing goed afgestemd verloopt. Om de integratie volkomen mogelijk te maken, opteren we ervoor om tussen de maandelijkse sessie een Zoom-call te organiseren. Doordat er snel feedback volgt, kan je volop aan de slag met de aangeleerde kennis en kan je het echt implementeren.

Dag 1 - ma 29 januari 2024

De eerste dag maken we kennis met de verschillende kaders om naar autisme te kijken, zodat je het gesprek binnen deze kaders met derden kan voeren. De rest van de dag spitsen we ons toe op een eerste deel van het autistische denken: de centrale coherentie. We kijken verder dan het gekende element: samenhang vinden in de wereld. We zoeken verder uit hoe deze is opgebouwd en wat de gevolgen zijn.

Je leert:

de complexiteit achter deze centrale coherentie
hoe je deze centrale coherentie kan herkennen vanuit het dagelijks werken met een kind of vanuit testing
hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind stelt
hoe je je eigen aanpak en stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind
hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen doorgevoerd kunnen worden.
Dag 2 - do 22 februari 2024

De tweede dag maken we kennis met het stuk van de Theory of Mind. Dit stuk wordt meestal gelijkgestemd met het zich kunnen verplaatsen in een ander persoon, maar dit is slechts een eindstation van processen die verscholen zitten achter deze Theory of Mind. Op dit moment wordt de focus ook gelegd op de nieuwste inzichten van de predictive mind, het voorspellende brein.

Je leert:

welke elementen noodzakelijk zijn om over een afgestemde Theory of Mind te spreken
hoe je deze Theory of Mind kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind of vanuit testing
hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind stelt
hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind
hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.
Dag 3 - do 21 maart 2024

De derde dag verleggen we onze aandacht naar elementen van de executieve functies. We bekijken hoe deze voor kinderen/jongeren met autisme op een verschillende manier verlopen. Hier blijven we niet steken bij de gekende elementen, maar zoomen we weer een laag dieper in, namelijk op de cognitieve vaardigheden.

Je leert:

welke cognitieve vaardigheden er onder de executieve functies liggen
welke functies belangrijk zijn bij het werken bij kinderen met autisme
hoe je deze moeilijkheid kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind of vanuit testing
hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind stelt
hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind
hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.
Dag 4 - ma 22 april 2024

Op deze laatste dag van het traject zoomen we in op de sensorische prikkelverwerking bij kinderen met autisme. We kijken naar tien verschillende sensorische kanalen die bepalend zijn en deze plaatsen we in kaders van hypo- en hyperreactiviteit. Door deze kennis mee te nemen in je therapie, ben je in staat om haalbare interventies te nemen voor deze kinderen.

Je leert:

de tien sensorische kanalen te herkennen en te interpreteren i.f.v. de hypo- en hyperreactiviteit van kinderen
je leert een gepast schema hanteren waardoor je overzicht krijgt over de mogelijke oorzaken en oplossingen
hoe je deze moeilijkheid kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind of vanuit testing
hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind stelt
hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind
hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.
Tijdens de vier dagen werken we niet alleen rond kennisoverdracht, maar ga je in kleine groepen aan de slag. Zo kan de theorie dadelijk omgezet worden in praktijk. Om het geleerde te implementeren in je dagelijkse werking, worden er doorheen het gehele traject opdrachten meegegeven, zodat je diepgang kan brengen in je eigen denkproces.

Terugkomdag - ma 10 juni 2024

Autisme is een complex gegeven. Daarom voorzien we een terugkomdag in deze opleiding. In de voormiddag krijg je nog extra tools aangereikt. In de namiddag volgt er een intervisiemoment met de andere deelnemers. Dit moment geeft je de mogelijkheid om met alle geleerde kennis aan de slag te gaan, binnen je praktijk. Je kan uitproberen, oefenen, ervaren, enz. Op dit moment kan je al je vragen stellen op een dieper niveau en vanuit een grotere ervaring. Daarom vindt het terugkommoment pas in juni plaats.

Deze terugkomdag is belangrijk om te volgen. Je wordt daarom ook extra beloond met gratis toegang tot de opname van het webinar ‘sociaal emotionele ontwikkeling bij kinderen met autisme’.

Disclaimer

Vlaams Welzijnsverbond kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van deze gepubliceerde info uit het werkveld. Bij vragen gelieve contact op te nemen met de contactpersoon die je hier in de linker kolom terug vindt.