Open brief - Zorgsector lijdt onder jarenlange niet-indexering

Printervriendelijke versiePDF version

Las jij de open brief van bijna 600 bestuurders in de zorg- en welzijnssectoren over de niet-indexering van de werkingsmiddelen al? 'Zorgsector lijdt onder jarenlange niet-indexering', onder die titel vroegen bestuurders van leden van het Vlaams Welzijnsverbond, SOM en Zorgnet-Icuro dat er eindelijk meer aandacht komt voor het jarenlang niet indexeren van de werkingsmiddelen. Terwijl alles in het leven duurder wordt, zijn die werkingsmiddelen niet meer geïndexeerd sinds 2010. Mocht dat wel gebeurd zijn, dan zou 100 euro werkingsmiddelen nu 137 euro zijn. In de plaats daarvan werd dat zelfs gemiddeld slechts 90 euro over alle sectoren heen, na enkele besparingen.

Dat dit niet langer zo kan, beseffen jullie allemaal maar al te goed en ook bij de verschillende politieke partijen leeft het besef steeds meer dat dit financieel onhoudbaar is voor onze voorzieningen en organisaties. Maar tegelijk zien we dat zorg en welzijn - en de financiering ervan - amper tot niet aan bod komt in de verkiezingscampagne. Daar hopen we - samen met de andere koepels - met deze open brief verandering in te brengen.

En daar kunnen jullie mee helpen! Waarschijnlijk ondertekende jouw voorzitter of directeur ook deze open brief. Deel onze berichten op sociale media en deel de open brief zelf zo veel mogelijk, zodat noch politici, noch kiezers dit enorme probleem voor onze sectoren kunnen negeren. Hieronder vinden jullie de links naar onze Facebook- en LinkedInpagina's, waar we het artikel deelden. En een link naar het artikel zelf. Voor wie het artikel niet kan lezen, omdat het achter de betaalmuur van De Standaard zit, kan het lezen via de downloads hiernaast.

Morgen lanceren we nog een video, met getuigenissen uit onze sectoren, op onze socials over de niet-indexering van de werkingsmiddelen. Als jullie ook deze massaal delen, kunnen de partijen niet anders dan dit mee in de onderhandelingen van de komende Vlaamse Regering nemen! BEDANKT AL.