https://www.sig-net.be/nl/vormingen/professioneel-aanbod/detail/8014/emo...
Inhoud
De term emotieregulatie is “hot”. Ouders, leerkrachten, opvoeders, enz. stellen vaak de vraag aan therapeuten om hierrond te werken. Bij (sociaal-emotioneel) jonge kinderen gaan er echter vaak stappen vooraf aan het effectief komen tot emoties reguleren. Is er al voldoende emotiebewustzijn? Begrijpen zij waar hun gevoelens door getriggerd worden? Hoe komen deze tot uiting? En hoe kunnen we uiteindelijk ook meer grip krijgen op onze gevoelens? Kleuters en lagereschoolkinderen hebben nood om hier al doende over te leren. Spelen met gevoelens, je lichamelijke signalen opsporen, ultraspannende spelletjes boven halen, je favoriete serie analyseren, enz. Gestoeld op een wetenschappelijk onderbouwd theoretisch kader, maken we de overgang naar de praktijk.
Verwacht je aan een interactieve workshop die vertrekt vanuit de behandelinterventies van Southam-Gerow (“Emotieregulatie”), maar vooral focust op hoe je hier effectief mee aan de slag kan in de praktijk. Je wordt gemotiveerd om kinderen te laten voelen/ervaren/doen (en we laten je hier ook graag zelf van proeven). Er is ruimte voor vragen en eigen inbreng. Na de workshop ga je naar huis met een schatkist aan creatieve werkvormen én veel zin om meteen aan de slag te gaan.
Door wie?
Tine Breban
Gedragstherapeut en inhoudelijk coördinator CAR DAT vzw
Docent en supervisor binnen de PEV Gedragstherapie - Kinderen en jongeren
Voor wie?
Voor therapeuten (psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten,...) die werken met kleuters, lagereschoolkinderen en hun context. Geen voorkennis vereist, maar wel goesting en durf om samen met kinderen te voelen, ervaren en doen.
Over wie?
Kleuters en kinderen van lagereschoolleeftijd
Praktisch
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
DV.O 214110