DE
FACTO

E-magazine de facto, jg. 14, nr. 106, 25 juni 2012

Inclusieve samenleving in 2020? Impressies bij het maatschappelijk debat op 6 en 7 juni '12Het aanvullend, sectoraal pensioen voor de Vlaamse non-profit / social profit sectorVlaams Welzijnsverbond tegen verplichte fusie in pleegzorgInteressante brochures bij Jobkanaal te verkrijgenKomt er perspectief tegen 2020?Het Vlaams Welzijnsverbond zet meer ondernemerschap op de agenda!Multifunctionele aanpak in de sector ondersteuning van personen met een handicap: vooraankondiging studiedag 12/10/12Zijn er nog mazen in het net? Welzijn, justitie, jeugdpsychiatrie: wie van de drie...zes jaar later?Colofon


INCLUSIEVE SAMENLEVING IN 2020? IMPRESSIES BIJ HET MAATSCHAPPELIJK DEBAT OP 6 EN 7 JUNI ’12
(©BAERT TOON - SABAM BELGIUM 2012)

Op 6 en 7 juni 2012 was een deel van sector personen met een handicap aanwezig in het ICC in Gent. De zaal bleek te klein voor de interesse. Wie niet tijdig ingeschreven was, kon er niet meer bij. De voorbije maanden is immers vaak gezegd in beleidskringen: ‘Dat is een thema voor het maatschappelijk debat’: de place to be dus. Na een voorbereidingsronde was het de apotheose onder de titel ‘Een inclusieve samenleving in 2020: van droom naar werkelijkheid!’

Opbouw colloquium
De volle zaal en de acties voor en rond het colloquium toonde de geladenheid van het moment. De eerste dag gaven een aantal sprekers een theoretische  insteek voor het debat vanuit verschillende invalshoeken. Op dag twee werd vertrokken van een aantal stellingen die de voorbereidingsrondes hadden opgeleverd. Stellingen waarover aardig gediscussieerd werd in verschillende werkgroepen.

Sectordebat
De opvallendste vaststelling bleek dat het een sectordebat was. Veel gebruikers en professionele medewerkers uit de sector namen deel. Nochtans gingen vele van de aanbevelingen ver buiten de grenzen van de eigen sector. Een inclusieve samenleving is immers een zaak van alle beleidsdomeinen. Niet toevallig verwees één van de stellingen naar inclusief onderwijs als startpunt voor inclusie. Werken aan inclusie en daarvoor een gepaste ondersteuning op maat bleek de rode draad doorheen veel stellingen.

Die ondersteuning is een gedeelde opdracht voor de hele samenleving: zelfzorg, mantelzorg, reguliere diensten en gespecialiseerde voorzieningen. Opvallend ook dat deelnemers het niet eens waren met het strikt subsidiair systeem: pas een volgende laag als de vorige niet meer volstaat. Dat er nog veel bijkomende middelen zullen nodig zijn de volgende jaren, staat ook als een paal boven water. Sommigen zien daarom meer heil in een verzekeringssysteem dan in een dotatie uit belastingen. Daarover was ook geen eensgezindheid.

En nu?
Belangrijkst is natuurlijk de vraag: hoe nu verder? De veranderingsmanager moet aan de slag met de beleidsaanbevelingen. Ons lijkt absoluut noodzakelijk dat het debat verbreed wordt: zonder breed maatschappelijk engagement en een visie waarvan de hele Vlaamse regering doordrongen is, zal de droom nog geen werkelijkheid worden.

INFO: Diane Serneels, tel. 02 507 01 26


 


HET AANVULLEND, SECTORAAL PENSIOEN VOOR DE VLAAMSE NON-PROFIT / SOCIAL PROFIT SECTOR
De tweede pensioenpijler voor de werknemers van de Vlaamse non-profit / social-profitsectoren vindt zijn oorsprong in VIA 3. In eerste instantie werd een Spaarfonds opgericht met als opdracht een studie uit te voeren tot oprichting van een pensioenfonds en de binnengekomen budgetten optimaal te beheren. Vanaf 2006 voorzag de Vlaamse Regering een budget dat jaar per jaar verhoogd werd tot 2010. In het lopende VIA-akkoord, VIA 4, wordt vanaf 2013 voorzien in een recurrent bedrag ter financiering van de tweede pensioenpijler voor de sector. Naast de budgetten die de overheid heeft voorzien voor de uitbouw van de tweede pensioenpijler hebben de sociale partners, na goedkeuring van de subsidiërende overheden, beslist om een deel van de korting van de bedrijfsvoorheffing – na aftrek van de verplichte bijdrage voor het sluitingsfonds - vanaf 2008 door te storten ten voordele van het aanvullend pensioen. 


Organisme voor de Financiering van de Pensioenen
In 2010 werd het Organisme voor de Financiering van de Pensioenen (OFP) opgericht. Het OFP heeft als opdracht de pensioenspaarrekeningen van de werknemers te beheren. Het OFP wordt paritair beheerd en staat onder toezicht van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) en de Vlaamse Regering. Om deze opdracht te kunnen uitvoeren laat het OFP zich bijstaan door experts op het vlak van financieel, actuarieel en administratief beheer én worden verschillende controlefuncties ingelast (de compliance functie, de auditor, bedrijfsrevisor,…). De beheerders van het fonds zijn wettelijk verplicht zich op regelmatige basis bij te scholen in de materie.

Wie?
Alle werknemers die op 1 januari 2010 in dienst waren van een organisatie, al dan niet gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, en ressorterend onder één van de betrokken Paritaire (sub)comités, en alle werknemers die na 1 januari tewerkgesteld zijn bij de betrokken werkgevers, worden verplicht aangesloten bij het pensioenstelsel.  Als bijkomende voorwaarde is gesteld dat de werknemer minstens 6 maanden ononderbroken voor een werkgever ressorterend onder de betrokken paritaire (sub)comités moet gewerkt hebben.  Sommige categorieën zijn uitgesloten zoals: uitzendkrachten, jobstudenten.

Gegarandeerd rendement
Momenteel kunnen de werknemers rekenen op het gegarandeerd rendement van 3,25%.  Om dit rendement te kunnen halen werd door de raad van beheer van het OFP beslist het geld bij een verzekeraar onder te brengen.  De verzekeraar is verplicht 3,25% rendement uit te betalen.
De eerste jaren zal het aanvullend pensioen weliswaar eerder bescheiden zijn, maar naar mate er meer inkomsten in het fonds komen, zal de uitkering stijgen.

En de werkgevers?
De werkgevers moeten niets doen. Alle informatie wordt via de kruispuntbank van de sociale zekerheid aan het pensioenfonds bezorgd. De communicatie zal ook rechtstreeks door het pensioenfonds naar de werknemers gebeuren. Ten behoeve van de werknemers en de werkgevers werd een website, www.pensioensocialesector.org, ontwikkeld waar alle informatie op terug te vinden is.  Op het moment van de verspreiding van de pensioenfiches wordt er ook een helpdesk operationeel.

Uitvoering
Het OFP heeft onlangs zijn erkenning van het FSMA ontvangen en kan starten met de uitvoering van het pensioenplan. Er wordt verwacht dat na de zomer de eerste pensioenfiches zullen verstuurd worden naar de aangesloten werknemers.  Werknemers die sinds 1 januari 2010 gepensioneerd zijn zullen hun aanvullende uitkering nog dit jaar ontvangen.

Het Vlaams Welzijnsverbond blijft haar leden informeren over de verdere uitvoering van de tweede pensioenpijler.

INFO: Veerle Degrande, tel. 02 507 01 25


 


VLAAMS WELZIJNSVERBOND TEGEN VERPLICHTE FUSIE IN PLEEGZORG
Het Vlaams parlement keurde op 20 juni ’12 het langverwachte decreet pleegzorg goed.

Praktische problemen
De verplichte fusie van diensten tot één dienst per provincie, brengt onoverkomelijke praktische problemen met zich mee (nu hebben diensten bijvoorbeeld vaak een erkenning en werkingsgebied over de provinciegrenzen heen) en gaat naar ons gevoel in tegen het vrij initiatief en de vrijheid van vereniging. Een fusie kan enkel wanneer initiatiefnemers daar samen voor kiezen. Ook voor de pleegzorgers is dit geen goede zaak: zij zullen zich moeten richten tot die éne provinciale dienst en als het daar niet ‘klikt’ of er meningsverschillen opduiken, zullen ze hun pleegzorgdromen mogen opbergen. Nu kunnen ze tussen meerdere diensten kiezen welke manier van werken het best bij hen past. Ook voor hen verdwijnt deze keuzevrijheid.

Realistische oplossingen
Het Vlaams Welzijnsverbond ondersteunt de versterking van de pleegzorg, maar pleit voor realistische oplossingen die de verantwoordelijkheid van alle betrokkenen respecteren. Een intersectoraal decreet op de pleegzorg kan volgens ons ook komen tot een grotere transparantie én tegelijk de keuzevrijheid van alle betrokkenen waarborgen zonder verplichte fusies, maar via het stimuleren en faciliteren van de samenwerking tussen diensten.

INFO: Frank Cuyt, tel. 02 507 01 38


 


INTERESSANTE BROCHURES BIJ JOBKANAAL TE VERKIJGEN
Het federaal planbureau voorspelt op middellange termijn een sterke groei voor de socialprofitsector. Tegen 2015 wordt voorspeld dat we op zoek moeten gaan naar 72 000 nieuwe mensen bovenop de mensen die reeds met pensioen gaan. Met de krapte op de arbeidsmarkt gaan we alle handen op de arbeidsmarkt nodig hebben om onze voorzieningen en organisaties draaiende te houden.

Advies en netwerk
Vanuit Jobkanaal kunnen we u reeds gratis advies geven en in contact brengen met een groot netwerk van arbeidsbemiddelaars die opleidingen en ondersteuning bieden aan werkzoekenden die over de competenties beschikken, maar die omwille van huidskleur, leeftijd, handicap toch uit de boot vallen. Momenteel vormt deze groep reeds meer dan 50 % van de werkzoekenden in gans Vlaanderen. Met de kortgeschoolden incluis reeds meer dan 75 % van de werkzoekenden.

Gratis brochures
Graag vestigen wij uw aandacht op twee gratis brochures die werden uitgebracht door de werkgeversorganisaties Verso, Voka, VKW en UNIZO.

In het kader van het werkgelegenheids-  en investeringsplan (WIP) heeft Jobkanaal extra middelen gekregen om onderzoek te verrichten naar hoe kunnen we meer mensen, specifiek mensen in een situatie van kansarmoede en kortgeschoolden, duurzaam integreren in onze arbeidsmarkt? En hoe kunnen werkgevers hun steentje daartoe bijdragen met reële winstkansen voor iedereen, het bedrijf, de werknemer én de maatschappij in zijn geheel? Dit onderzoek bij werkgevers (profit en social profit) resulteerde in twee brochures rond “Hoe duurzaam omgaan met kansarmoede en welzijnsproblemen bij uw medewerkers” en “Kortgeschoolden, een meerwaarde ook voor uw bedrijf”.

De brochures geven een overzicht van de basics van een mensgericht personeelsbeleid. Dat begint bij de selectie, door kansen te bieden aan alle geschikte sollicitanten, en ervoor te zorgen dat ze hun echte competenties kunnen bewijzen. Ook in het onthaal en de eerste maand van de tewerkstelling kunnen kleine ingrepen het verschil maken voor kortgeschoolden en mensen in kansarmoede.

Ook de moeilijkheden die werkgevers en leidinggevenden kunnen ondervinden worden niet onder de mat geveegd. Wat als iemand zich onaangepast gedraagt? Wat als collega’s hun beklag maken? En hoe ver gaat de rol van de werkgever in privékwesties?

Deze brochures wil werkgevers helpen omgaan met kansarmoede en kortgeschooldheid in de verschillende fases van hun personeelsbeleid. We geven concrete tips en laten werkgevers aan het woord.
Hebt u interesse in deze gratis brochures? Contacteer Kirsten D’Hooghe voor meer toelichting en een exemplaar van de brochure.

INFO: Kirsten D'Hooghe, tel. 0474/98 70 65


 


KOMT ER PERSPECTIEF TEGEN 2020?
De ondersteuning van personen met een handicap moet er vanaf 2020 totaal anders uitzien. Zo wil de minister het, en de ideeën zijn niet onaardig: er moet zorggarantie komen voor de meest zorgbehoevenden en de personen met een handicap krijgen zelf meer in de pap te brokken via een persoonsvolgende financiering. In het Tijdschrift voor Welzijnswerk proberen we de vinger aan de pols te houden.

De vinger aan de pols
In het juninummer (jg. 36, nr. 324, juni 2012) doen we dat met twee artikels. In “Vlaanderen aan de vooravond van een persoonsvolgende financiering” houdt Bart SABBE een pleidooi voor een maatschappelijk debat. Hij gaat onder meer in op de zorgzwaarte en het ondersteuningsplan als basis voor de budgetbepaling, maar ook op de plaats van de mantelzorger. De keuze tussen ‘cash’ of ‘voucher’ blijkt geen eenvoudige keuze…

Het tweede artikel zoomt in op “zorgzwaarte-indicatoren bij kinderen en jongeren die in een (semi-) residentiële zorgvorm verblijven”. Hierin schetsen Paul BULCKAERT, Claudia CLAES, Katrien DEBREUCK, Tina GOETHALS en Stijn VANDEVELDE de contouren van een onderzoek dat ze hierrond opzetten. Zowel kind- als netwerkindicatoren komen erin aan bod. Vervolgonderzoek zou het perspectief van de gebruiker aan bod moeten brengen.

Verder in dit nummer

Fons GEERTS gaat in het edito in op “Het ‘probleem’ tewerkstelling in de zorgsector”. Er werden hiervoor op de Algemene Ledenvergadering van het Vlaams Welzijnsverbond verschillende denkpistes gelanceerd. Maar of ze ook realiseerbaar zijn en of ze de tand des tijds zullen doorstaan is een andere vraag…

Kathleen VERRETH schetst de resultaten van een onderzoek naar het profiel en de noden en behoeften van de Vlaamse pleegzorgers en van een bevraging naar de kenmerken van het pleegzorgaanbod. (“Pleegzorg in Vlaanderen: pleegzorgers en pleegzorgdiensten in de kijker”) Ze sluit af met een zevental aanbevelingen.

Samenwerking in welzijn is belangrijk. Het Algemeen Welzijnswerk en de Geestelijke Gezondheidszorg in Brussel werken onder meer samen rond een “Gespreksgroep over detentiebeleving in de gevangenis van Vorst”. Medewerkers Veronique DE MUYLDER, Kurt VAN PARYS en Wouter WANZEELE doen verslag vanuit de praktijk.

Enkele boekbesprekingen door lezers in onze “Lezerskring” en een aantal korte informatieve stukjes sluiten ook dit nummer af.

Meer info
Wie een bijdrage wil voorleggen aan de redactie of een korte aankondiging of berichtje heeft, kan een mailtje sturen naar Fons Geerts.

Wie een abonnement wil nemen of een los nummer wil bestellen, contacteert Sabine Van Kogelenberg.


 


HET VLAAMS WELZIJNSVERBOND ZET MEER ONDERNEMERSCHAP OP DE AGENDA
Op 22 juni ’12 vond een druk bijgewoonde studiedag rond ondernemerschap plaats binnen de sector ondersteuning van personen met een handicap. Recente ontwikkelingen naar een vraaggestuurde zorg met persoonsvolgende financiering, een rugzakje waarmee de persoon met een handicap zijn zorg organiseert,  stelt nieuwe eisen aan zorgaanbieders. Voorzieningen worden dienstverlenende organisaties die snel en dynamisch, op zorgvragen moeten kunnen inspelen. De organisatie moet de gehandicapte personen verdienen! Enkel zo zal een organisatie haar plaats kunnen innemen op de zorgmarkt.

Vier voorwaarden
Tijdens deze studiedag werden vier voorwaarden besproken waaraan ondernemers in welzijn moeten voldoen:

  • Als ondernemers in welzijn realiseren we duurzame veranderingen in het belang van de cliënt, zijn netwerk en de samenleving. We geven hiermee een antwoord op sociaal, maatschappelijke uitdagingen.
  • Als ondernemers in welzijn realiseren we maatschappelijk aanvaardbare ondersteuning waarbij de vraag van de cliënt het uitgangspunt is. We werken hiervoor in openheid samen met alle stakeholders en komen in solidariteit tot afspraken.
  • Als ondernemers in welzijn zoeken we op een innovatieve manier naar oplossingen en durven hierbij verantwoorde risico’s nemen.
  • Als ondernemers in welzijn werken we met overheidssubsidies en andere financieringsbronnen. Deze middelen worden op een efficiënte en effectieve manier ingezet. Overschotten worden geherinvesteerd om de sociale doelstellingen te bereiken en de continuïteit te garanderen.


De commissie ondernemen van het Vlaams Welzijnsverbond dacht hierover na tijdens een studiedag op 22 juni 2012 in het ALM Antwerpen (Berchem). Deze visie werd vervolgens voorgelegd voor een kritische toets tijdens het dynamisch debat met Rudy Mattheus (Voka health community), Paul Ongenaert (TABOR), Lief Vanbael (KVG), Marc Selleslach (LBC) en Jos Theunis (VAPH). Ann De Bie (VRT) was moderator. De deelnemers werden actief betrokken bij het debat.

Na de middag stonden 5 workshops geprogrammeerd. Deze handelden over de evoluerende ondernemersrollen, medewerkers in een ondernemingscontext, relatie met gebruikers, concullega’s en de rol van bestuurders in een marktgerichte omgeving.

INFO: Frank Cuyt, tel. 02 507 01 38


 


MULTIFUNCTIONELE AANPAK IN DE SECTOR ONDERSTEUNING VAN PERSONEN MET EEN HANDICAP: VOORAANKONDIGING STUDIEDAG OP 12/10/2012
Sinds 1 januari 2012 is ook in de minderjarigenzorg binnen de sector ondersteuning van personen met een handicap de zorgvernieuwing van start gegaan. Tien organisaties, die verspreid zijn over alle provincies en doelgroepen, werken voortaan als multifunctioneel centrum (MFC).

Pilootfase
Op dit ogenblik loopt er een pilootfase waarbij het kader wordt uitgebouwd en op beperkte schaal (10 organisaties) wordt uitgetest. Op termijn zullen alle voorzieningen uit de minderjarigenzorg als een multifunctioneel centrum werken. 

Doel
Doel van het nieuwe concept is een flexibel aanbod uit te bouwen waarbij vlot geschakeld kan worden tussen mobiele, semi-residentiële en residentiële ondersteuning. Multifunctionele centra werken binnen een eenvoudig regelgevend kader en de administratieve last wordt beperkt. 

Studievoormiddag
Hoe ziet de vereenvoudigde regelgeving eruit? Wat staat er in een beheersovereenkomst? Hoe verloopt het werken met personeelspunten? Hoe en wat wordt er geregistreerd? Wat zijn de effecten in de organisatie? Om op al deze vragen een antwoord te bieden organiseren we op 12 oktober 2012 een studievoormiddag. Het VAPH zal het nieuwe concept toelichten en de MFC’s betrokken in het pilootproject delen hun ervaringen met u. 

Een uitnodiging ontvangt u later maar noteer 12 oktober 2012 alvast in uw agenda!

INFO:Evelien Devriese, tel. 02 507 01 28


 


ZIJN ER NOG MAZEN IN HET NET? WELZIJN JUSTITIE JEUGDPSYCHIATRIE: WIE VAN DE DRIE…ZES JAAR LATER?
In 2006 organiseerde het contactcomité regio Brussel met “Wie van de Drie” een studiedag over jongeren die uit de boot vielen in de driehoek ‘welzijn, justitie en jeugdpsychiatrie’. Er werd gezocht wie die jongeren waren en wat ermee aan de hand was…  Nu, zes jaar later, kan er een balans opgemaakt worden. Zijn er nog jongeren die tussen de mazen van het net vallen?  Welke nieuwe initiatieven werden opgezet en sneden ze hout?

Ondertussen…
Inmiddels is er de nieuwe wet op de jeugdbescherming, werden decreten aangepast en kwamen er nieuwe. Ook zijn er globale plannen gemaakt en is de Integrale Jeugdhulp geïnstalleerd. Integrale Jeugdhulp (IJH) is inmiddels zelf actief op het hulpverleningsvlak. Zowel de Bijzondere Jeugdbijstand, het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH), de geestelijke gezondheidszorg en de psychiatrie deden inspanningen en ontwikkelden nieuwe initiatieven. Deze studiedag wil ingaan op de ontwikkelde initiatieven en hun realisaties.

Programma
Deze studiedag gaat door op dinsdag 18 september 2012, in het Auditorium QC, VUB, Campus Etterbeek, Pleinlaan 2, 1050 Brussel en wordt georganiseerd door het Contactcomité van Organisaties voor Jeugdzorg vzw i.s.m. Vrije Universiteit Brussel.

Praktische informatie
U kunt zich inschrijven door ten laatste op 4 september 2012 via  Siegrid D’Haeseleer, sdhaesel@vub.ac.be  

INFO: Dhr. Jos Peeters, tel. 0485 301 391 of Dhr. Geert Michiels, tel. 02 553 31 71 of Prof. dr. Johan Vanderfaeillie, tel. 02 629 36 52


 


Colofon
De Facto is een gratis nieuwsbrief van het Vlaams Welzijnsverbond vzw en verschijnt minstens 10 maal per jaar.
Alle leden en andere geïnteresseerden kunnen inschrijven op deze elektronische nieuwsbrief en kunnen zich ook ten allen tijde uitschrijven door een mailtje te sturen naar onderstaand e-mailadres.
Eindredactie: Fanny De Langhe en Frank Cuyt
Verantwoordelijk uitgever: Jan Renders
Vlaams Welzijnsverbond, Guimardstraat 1, 1040 Brussel
Tel. 02 511 44 70, fax 02 513 85 14, e-mail: post@vlaamswelzijnsverbond.be